Innan det är dags att byta kylarvätska så kan det vara bra att känna till vad är för något. Kylarvätska finns i bland annat förbränningsmotorer med syftet att fördela och föra bort den värme som skapas när motorn jobbar. Detta för att värmen i motorn skall hållas i en jämn och lagom temperatur. Om ingen kylarvätska finns för att hålla motortemperaturen i schack så kommer motorn förr eller senare att överhettas och ”skära”. Det är med andra ord väldigt viktigt att man har kylarvätska i motorn och att man då och då kollar så att nivån av kylarvätska är OK och naturligtvis att man fyller på mer kylarvätska om nivån är för låg.
Kylarvätska består i vanligaste fall av glykol och avsaltat/destillerat vatten. Det är glykolen som sänker fryspunkten på blandningen och gör att kylarvätskan får en fryspunkt på ungefär -35 °C. Glykolen ger även skydd mot rost och korrosion. För att få reda på fördelningen av glykol/vatten skall vara för din bil så bör du läsa bilen instruktionsbok. Där står även om det är någon särskild typ av glykol som bör användas. I de flesta fall så skall man blanda 50/50 mellan destillerat vatten och glykol.